window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-7CK834QGN6'); Teknolojik Medya: FEYsbook'un FAYdaları ?

FEYsbook'un FAYdaları ?

Geçtiğimiz yıl boyunca İstanbul'daki hediyelik eşya ve elektronik mağazalarının en çok sattığı ürün ''selfie çubuğu'' olmuş.
Facebook, Twitter, İnstagram, Pinterest, Google+, Linkedin ve bunun gibi onlarca sosyal medya platformları gittikçe yükselen kullanıcı sayılarına ve popülerliklerine devam ediyorlarmış.

Elektronik / beyaz eşya sektöründe en çok satılan ürünler; sosyal medya platformlarına da bağlanabilen smart telefonlar ve smart tv cihazları imiş.

Geçtiğimiz yılın dünya çapındaki ekonomik göstergeleri; internet, bilişim, telekomünikasyon, sosyal medya firmalarının diğer sektörleri geçerek en hızlı büyüyen ve kâr eden firmalar olduğunu tespit etmiş. (2016 yıl İlk 5 sıra; Apple, Google, Microsoft, Amazon, Facebook) *


Geçen hafta yine bir sosyal deney yaptım. Kullandığım iki sosyal medya platformundaki doğum tarihi bölümündeki bilgileri doğum tarihim olan günden iki gün önce dışarıya kapadım.

Bu yaptığım ufak hareketin sonuçlarını da kısa zaman içinde net bir şekilde gördüm.

Daha önceki doğum yıldönüm tarihinde çogunluğu Feysbuk üzerinden gelen ortalama 80 .. 100 rakamlarına ulaşan doğum günü kutlama, mesaj ve paylaşım sayısı sadece; ''6'' olarak gerçekleşti.Bunlar da; en yakınımda olan kardeş, yeğen, kuzen gibi uzun yıllar birlikte olduğumuz ve 29 Ekim tarihi hafızalarında kalan en yakınlarımdan gelen telefon görüşmesi ile oldu.

Önceki yıllarda doğum yıldönümüm olan günün resmi tatil olmasına rağmen bir gün öncesi veya sonrasında çukulatalı süslü pastalar alarak kutlama yapan danışmanlık yaptığım firmam bile bu deneyimden etkilenerek bu yıl beni pass.. geçti.


Bu yüzden bu yazının başlığı 'Feysbuk'un Faydaları' oldu.

Benzeri yapılan deneylerden de görüldüğü gibi
küresel devletlerin istihbarat, emniyet, telekomünikasyon birimleriyle entegre olarak çalışan büyük çaplı sosyal medya platformlarının profil duvarlarındaki karakterler,
artık fiziksel dünyadaki gerçek karakterlerden daha câzip, etkili, belirgin hale geldi.

Aniden gelişen siyasal olaylar ve terör nedeniyle geçici olarak kapatılan feysler, tivittırlar, yuu tüpler sosyal medya uzayında yaşamakta olan sanallaşmış kişiliklerin geçici psikonevrotik sendromlara girmesine neden oldu.


Bu hârikulâde dünya ile ilişkiye girmeyen eski arkadaşlarımız, çevrelerimiz, uzaktaki yakınlarımız herhangi bir nedenle buralarda hesap açmayan bireyler çevrelendiğimiz sosyal medya kalabalıkları içerisinde kaybedildi, yok hükmüne geldi.

'' Düşünüyorum öyleyse varım'' yerine, ''görülüyor, fark ediliyor ve muhatap alınıyorum'' dünyasında yaşamaktayız.Ne mutlu bizlere ki artık sosyal medyalarda sanal karakterlerimiz var !

Her türlü insani değerlerin yozlaşıp, metalaşıp çerez haline geldiği yeni dünya insansılarının tersine evrime doğru geriye gittiği bu hengâmede ..
Doğum günlerimizi deklâre ederek, yiyip içtiklerimizin resmini çekip teşhir ederek, gezdiğimiz gittiğimiz yerleri paylaşarak selfilerle, '' süpersin, harikasın, sefan olsun, musmutlu ol .. muhabbetleriyle '' kalabalıklar içindeki yalnızlıklarımızdan uzaklaşabiliyoruz.
Betonlaşan, taşlaşan, asfaltlaşan mega kentlerimizin rezidansları, avmleri, bulvarları, çarşıları arasında bireysel sıkışmışlıkların içinde bunalsak ta, profil sayfalarımızda internetten bulduğumuz bir doğa manzarası, selfie paylaşarak nefes alıp sosyalleşebiliyoruz.



Çöp varillerinde yiyecek arayan soyları kurumakta olan sokak hayvanlarına bir kap su, mama veya yemek artıklarımızı verme angaryasına girmesek te; şirin bir kedi köpek videosu layklayarak - paylaşarak kuraklaşmış taşlaşmış vijdanlarımızı rahatlatabiliyoruz.

Ücretsiz kablosuz internet bağlantısı sağlayan metrolarımızın, metrobüslerimizin, cafelerimizin metrekareye 5 kişi düşen kafesleri içerisinde, yüzümüzü ayfonlarımızın, androidlerimizin ekranları içine gömerek, kulaklarımızı kulaklıkla kapatarak evrensel sistemi açıklayan kitabımızın tarifindeki
''onlar bakarlar ama görmezler, onlar duyarlar ama işidmezler, onlar boyunduruğa vurulmuş davar gibidirler'' tespitini gerçekleştirerek sanal - sosyal cennetlerin nurlu ufuklarında süzülerek uçabiliyoruz.

Kutsal günlerde, gecelerde kutlamalar, ulvi derin ilâhi sözler paylaşarak sevaba girebiliyor ..
radikâl muhalif pozisyona bürünerek siyasetçileri tağyir, tebdil ve ilgâya ve mevcut bozuk düzeni ıskâta teşebbüs ederek, devrimci bir pozisyonda yer alabiliyoruz.

Konunun uzmanlarının testlerinden çıkan sonuçta belirttikleri gibi '' olunduğu gibi değil de; olunmak istenilen karakterin yansıtıldığı '' sanal medya karakterlerimizle **
küllerimizin arasından yeniden doğarak, yeni bir beyaz sayfa açarak olabilmek istediğimiz bir karakterle doğarak bu yeni karakterle devam etme mucizesine kavuşuyoruz.

Yalnız ve sevilmeye aç ruhların, ‘beni sev!’ diye haykırdığı bir ruhlar panayırına dönüyor sosyal medya ağları
İnsanları kendi özel yaşamlarını internette 'gönüllü' olarak paylaşmaya iten şey, yalnızlık hissi ve kederden başka bir şey değil. ***

30- Ekim - 2016

kaynaklar;

* Global ekonomik göstergeler sitesi. 2015 yılı şirket sıralaması.
** Yeni Medya sitesi. Sosyal medya ve benlik ilişkisi araştırma sonuçları.
*** Psikatr Pr Dr Kemal Sayar Yeni medya konferansından.